Nedenfor kan du se nogle af vore bønner fra 2024. Bønnerne er skrevet af en hel række sundbyengle (frivillige). Du er velkommen til bruge bønnerne, men hvis du gengiver den på tryk eller nettet vil vi sætte pris på at du skriver, hvor du har dem fra med et © Sundby Kirke 



Menneskeliv

Gud, jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke bare er her, men også der. Mine tanker flyver fra mig, hiver mig op så fødderne slipper og kuler mig ned, så jeg ikke kan få luft. Min frygt fylder fremtiden, som en krog der trækker mig forlæns, og min skam og alt hvad jeg fortryder, tynger mig baglæns.

Jeg vil bare så gerne være lige her, hvor jeg er. Åben, nysgerrig, fuld af tillid og mod – og kærlighed.

Hjælp mig, jeg kan ikke selv.

---

Giv mig rødder, Gud, så jeg kan suge planetens visdom og giv mig vinger, så jeg kan se det hele fra oven. Lær mig at se mig selv som din lille brik i det store Liv. Lad mig hvile i dine hænder og blive en knap på din fjernbetjening. Lad din vilje ske med mig

(LHA)

 

Livet

Kære Gud

Tak for det dejlige liv jeg har med mine børn, børnebørn, mand, venner – et liv med så meget nærvær og så mange glæder.

Hjælp mig til at slippe mine mange bekymringer.

Giv mig styrke til at holde fast i min tro, så jeg ved hvert daggry kan se frem til en ny dag, hvor jeg kan mærke at jeg har lov til at have min plads i verden.

Lad mig mærke din kærlighed, støtte og tålmodighed, mærke ”at jeg er allerede elsket”, at jeg er OK. En accept af mig selv, så ro, fred og fuld livslyst kan indfinde sig.

(MK)

 

Bøn for venner og venskaber.

Kære Gud,

Tak for de venskaber, som jeg får glæden i at være en del af. Hjælp mig til at holde fast i venskaberne.

Bevar mine venner og skærm dem for sygdom og lidelser. Bevar venskaberne, så både vennerne og jeg kan få glæde af dem mange år endnu.

Udbred venskaberne, så de kan inddrage flere og hjælpe dem ud af mismod og ensomhed.

Lad venskaber blive et middel til at bekæmpe krig og ufred i verden.

Amen

(JC)

 

Kærligheden

Kære Gud

 

Tak for den fantastiske mangfoldighed og kærlighed jeg ser i livet omkring mig. Jeg ser det både i skolegården mellem de mange forskellige forældre og deres børn til skolefesten, og i de mange oplevelser jeg har med mit barnebarn på stranden, hvor vi finder mariehøns, sten, tang, muslinger og meget meget andet.

Må du støtte mig og andre i at bevare og holde fast i de gode og nærende relationer, og støtte til at kunne skabe rum for at kunne tale sammen og mødes i de svære relationer, så de kan bedres.

(MK)

 

Fremtid og håb

Kære Gud

 

Du er i Himlen.

Jeg ser op og mærker min længsel efter fred. Fred i mig, fred og åbenhed med naboerne, fred i de mange krigs- og urohærgede områder i verden – både i og mellem stater.

Giv mig styrke og inspiration til at have den omsorg der skal til for at hele de sår der er i mig og i andre jeg møder. De sår der skaber konflikterne. Så freden kan sænke sig.

(MK)

 

Fremtid og Håb

Kære Gud

 

Lad præsidenterne og generalerne spille ludo, så de kan nøjes med at slå sig selv og hinanden hjem.

 

Lad de eneste slag blive slag med en terning.

 

Lad dem sidde der i tænkeboks og fundere over, at kun en globus kan sætte dem fri.

 

Lad dem slå en globus og få chancen for at komme på banen igen.

Men kun i ludo.

 

Lad hele menneskeheden vinde derved.

 

Tak

(TC)


Bøn for fred.

Kære Gud,

Her i Sundby lever vi i et smørhul af fred, når vi sammenligner os med den omgivende verden. Men det er en skrøbelig tilstand. Hjælp os med at bevare freden i os og blandt os.

I andre dele af din verden er der krig og ufred. Der er konflikter, som synes svære at løse, f. eks. Ukraine og i Mellemøsten. Hjælp de medmennesker, der lider under krigens virkninger.

Konflikterne kan løses. De skal løses. Hjælp os til at finde de løsninger, der kan føre til varig fred.

Amen.

(JC)


Krig og fred

Hjælp alle os der hænger uløseligt sammen, men tror at vi er alene og kun har os selv at takke for tryghed og sikkerhed. Hver for sig, by for by, i hver sit land. Gik os blik for hinanden, så vi tør nærme os de andre og fjerne grænsebomme og misforståelser og ikke være bange for at blande os sammen.

Hjælp os af med frygten for forandringer og nye vaner. Giv os afmagten som en gave og forpligtelsen som opgave. Gud giv os håb og høflighed.

(LHA)


Klimaet

 

Kære Gud

Jeg er bekymret for vores planet. Hjælp os med at bevare og udvikle den mangfoldige og smukke verden. Giv os alle styrke til at leve så vi mindsker rovdriften på planeten og i fællesskab kan løfte den enorme opgave at sikre rent drikkevand, dyrkning af fødevarer og liv og glæde til vores børn, børnebørn – de kommende generationer.

Amen.

(MK)

 

Mikroliv

Hør mig, du Gud i alt det der ikke tæller for andet end sig selv og er liv i egen ret. Hør min bøn for hver partikel, atomkerne, hver lille lus og quinoafrø.

Giv mig øre for alverdens liv, også træernes skrig over tørke og brand, havbundens gisp efter ilt og grisenes råb på mening i betonstalde med stål og minimum strøelse.

Vis mig vejen ind i Livets store sammenhæng af småbitte afgørende individuelle liv. Din sammenhæng, dit Liv. Jeg ved, at jeg lever i Dig, men jeg mærker det kun i glimt. Tag bindet fra mine øjne, og giv mig ord til at beskrive, hvad jeg ser.

(LHA)

 


 

Bønner for klimaet
 

 

Himmelske fader.

Styrk os, så vi bruger jordens ressourcer på en passende måde.

Lad det letsindige vand løbe derhen, hvor der er brug for det,

Så ingen lider afsavn
Amen

(BK)

 

Klimaet

Jesus Kristus siger: ”Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suser, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen.” Poetisk, mystisk billede på det, vi ikke ved og dog sanser. Det vi fornemmer og må undres over. Noget uforklarlig visdom kommer lige fra hjertet, og det må vi lytte til og erfare ud fra.
Kære Gud, lad nåden råde og hjælp os til at lytte til dine tegn, så vi bedre kan tage vare på dit skaberværk.
Amen

 

(BK)

 

Klimaet

Kære Jesus Kristus. Ånden er ånd. Lad den bringe visdom ud til menneskene, så vi indser, at menneskeskabt mammon ikke er alt. At jorden, vinden, vejret, vandet, varmen, kulden har værdi i sig selv og i sammenhæng. Alt blev skabt i tillid til, at vi kunne forvalte denne rigdom i den ånd, den blev skabt i. Alt var såre godt, sagde Faderen til sig selv dengang. Hjælp os, så vi kan sige ligeså.
Amen

(BK)

 

Klimaet

I kirken og andre steder læser vi i bibelen. Vi hjælper også hinanden til at forstå, hvad meningen mon kan være med teksten. Johannesevangeliet er fuld af mystik, som ikke altid er lige nemt at gå til. Klimaet er også sat i scene. Der er fx fortællingen om Den mørke nat fra kap. 6 v 16-21. Da det var blevet aften, gik hans disciple ned til søen og gik om bord i en båd for at tage over til Kapernaum på den anden side af søen. Det var allerede blevet mørkt, og Jesus var endnu ikke kommet. Søen var i oprør, for der blæste en hård vind. Da de havde tilbagelagt 25-30 stadier, ser de Jesus gå på søen og nærme sig båden, og de blev grebet af frygt. Men Jesus sagde til dem: ”Det er mig. Frygt ikke!” Så ville de tage ham op i båden, og straks var båden fremme ved den søbred, de var på vej til.
Mon den frygt, der tales om her, er den samme form for frygt, som vi mærker i dag, når talen falder på tidens store spørgsmål, heriblandt på klimaet. Frygter vi nu for betydningen af al det ødelagte klima, ligesom disciplene dengang frygtede for betydningen af Jesus på søens bølger. Jesus hjalp disciplene dengang. Vi beder endnu engang om hjælp, Jesus Kristus, så vi kan slippe frygten og lade klimaaktiviteterne tage form.
Amen!

(BK)

 

Klimaet

Tak Fader fordi du skabte klodens smukke og vilde isbjerge. Hjælp os til at bevare dem en tid endnu; helst for al-tid.
Amen

(BK)

 

 

Klimaet

Jorden ville være så dejlig, hvis varmen blev lidt bedre fordelt i verden. I Danmark får vi forårsfornemmelser og forventer sol og varme i april måned, mens de i Sudan forventer regn, så de kan dyrke deres afgrøder og mætte deres børn. Vi skal rette op på de klimaskader, som vi har forvoldt.
Herre, hjælp os til at til at stå sammen og i fællesskab regenerere vores måder at handle og være i verden på.

(BK)

 

Klimaet

Kære Gud.
Du har givet os livet, og det takker vi for. Dit skaberværk er storslået og smukt, farligt og uforudsigeligt, dystert og strålende. Tak for det hele.
Vi beder dig, hjælp os til at ihukomme alt dette, værdsætte det, og bevare det.
Giv os modet til at sætte handlinger bag, så vi får rettet op og genskabt den globale klimabalance til glæde for alt liv, også vores.
Giv os håbet tilbage. Vi har brug for det.
Amen

(BK)

 

Naturen

Kære Gud,

Hjælp os til at passe godt på den natur, du har skænket os. Vi siger, at vi elsker naturen, men vi passer ikke godt på den. Der er forskel på, hvad vi siger, at vi vil, og hvad vi gør. For at øge vor egen rigdom ødelægger vi naturen.

Alle skabninger har et formål – det være sig dyr eller planter. Vi må erkende, at vi ikke har fundet formålet med alle dine skabninger endnu – og hvis de uddør, finder vi aldrig deres formål.

Du gav os en klode i balance, men det var en hårfin balance, som vi er i gang med at ødelægge. Hjælp os tilbage på den rette vej.

Amen.

(JC)

 

 

Klimaet

Kære Gud

Lad vores blå planet - vores hjem i Universet - få fred til at komme sig. 

Lad balancerne blive genskabt.

 

Lad menneskeheden vågne op og indse nødvendigheden for at stoppe op.

Lad balancerne blive genskabt

 

Lad os samarbejde for, at der igen kommer harmoni for dyr, planter og mennesker.

Lad balancerne blive genskabt

 

Lad luften og jorden og havene, som vi blot har til låns, blive rene igen.

Lad balancerne blive genskabt. 

 

Lad børnene og de kommende generationer opleve, at vi overdrager planeten i en bedre stand, end da vi modtog den.

Lad balancerne blive genskabt.

 

Lad livets cyklus genfinde en rolig rytme, hvor vi giver mere, end vi tager.

Lad balancerne blive genskabt.

Tak

(TC)

 

Kære Gud,

I dag bringer jeg min bøn til dig med et hjerte fyldt af længsel og håb. Jeg beder om, at troen på dig må blive levende og virksom i mig. Lad den ikke bare være en tanke, men lad den omslutte mit væsen og lede mine handlinger.

Hjælp mig, kære Gud, med at se dig i alt omkring mig - i den skønhed, der omgiver mig, i de mennesker, jeg møder, og i de øjeblikke af glæde såvel som sorg. Lad min tro være som en flamme, der brænder klart og stærkt, selv i de mørkeste tider.

Giv mig styrke til at fastholde troen, når tvivlen trænger sig på, og lad mig vide, at du er nær, selv når jeg føler mig mest alene. Lad mig opleve din kærlighed og nåde på en måde, der berører dybt ind i mit hjerte og forvandler mit liv.

Tak, kære Gud, for at høre min bøn. Jeg åbner mit hjerte for dig og beder om, at din tro må blive virksomt og levende i mig, så jeg kan være et redskab for din kærlighed og lys i verden.

Fred og alt godt. Amen

(VJ)

 

Kære Gud,

Jeg kommer til dig i ydmyghed og ærbødighed, og jeg beder om din hjælp. Hjælp mig med at være ydmyg i mit blik på mig selv, at jeg må se mig selv som du ser mig - som et elsket og skabt væsen med styrker og svagheder. Lad mig ikke fortabe mig i stolthed eller arrogance, men lad mig erkende min egen afhængighed af dig og min brug for din nåde hver eneste dag.

Hjælp mig også, kære Gud, med at være frygtløs i min selvransagelse. Lad mig ikke unddrage mig de sandheder, jeg må konfrontere om mig selv, selv når det er smertefuldt eller ubehageligt. Lad mig se mine fejl med nåde og mod, og lad mig vende dem til muligheder for vækst og forandring.

Lad mig ikke være bange for at se dybt ind i mit hjerte og møde de sider af mig selv, som jeg måske forsøger at skjule for verden. Lad mig i stedet finde styrke i din kærlighed og trøst i din nåde, velvidende at du er med mig gennem enhver udfordring og forvandling.

Tak, kære Gud, for at være en kilde til evig kærlighed og styrke. Jeg lægger min ydmyghed og min frygtløshed i dine hænder og beder om din vejledning og støtte i mit liv.

Amen.

(VJ)

 

Kære Gud,

I dag løfter vi vores hjerter til dig i bøn for dem, der lider under krigens grusomhed. Vi beder om din nåde og beskyttelse for børnene, de syge, de svage og de udstødte, som står over for uforståelige lidelser og tab.

Giv børnene styrke til at bære byrden af konflikten og beskyt dem mod frygt og traumer. Lad dem finde håb midt i mørket og genopbygge deres barndom, selv i krigens skygge.

Vær nær de syge og svage, kære Gud, og lad din helbredende hånd røre ved dem i deres smerte. Hjælp dem med at finde trøst og lindring, og lad dem vide, at de ikke er alene i deres kamp.

For de udstødte, dem der er tvunget til at forlade deres hjem og kære, beder vi om ly i din kærligheds arme. Vær deres tilflugtssted og styrk dem med håb om en bedre fremtid.

Og for dem der sulter, beder vi om forsyninger og ressourcer, så ingen skal lide af sultens grusomhed. Åbn døre for fødevarer og vand, og lad din barmhjertighed strømme over dem i deres mest sårbare stunder.

Kære Gud, lad vores bøn nå frem til dem, der lider, og lad dem føle din kærlighed og trøst i deres mørkeste timer. Lad os være redskaber for din fred og kærlighed i verden, og lad os aldrig glemme dem, der lider under krigens voldsomme byrde.

Amen.

(VJ)

 

Bøn for tålmodighed

 

Gud, ..
Gud hvor længe skal vi vente på
Fred, retfærdighed og  frihed?

Gud, ...
Gud hvor længe skal vi vente på
Kærlighed, tryghed og nærvær?

Gud, ...
Gud hvornår ser du os og hjælper os?

Gud, hvor længe skal vi vente?

Giv mig tålmodighed og mod til at stå imod fortvivlelsen.
Fortvivlelsen vil æde min sjæl op.

Hjælp mig til at tage en dag af gangen og tage et skridt af gangen, når jeg hellere vil løbe eller have resultater med det samme.

Hjælp til at forstå, at du er ved min side. Du er med dem, der tørster efter retfærdig og fred. Dem der kaster sig ud i kærlighed selvom vi er brændte.  

Gud, giv os tålmodighed og mod til at være dine hænder i verden. 

Vi er dine skabninger og du elsker os hver og en. Tak Gud for at du er med os når vi tørster efter fred, når vi tørster efter retfærdighed når vi tørster efter kærlighed. Tak at dit hjerte, banker i takt med vores.

Amen

(MA)

 

Bøn for kæledyr

Kære Gud, vi takker dig for vores kæledyr,

Dem, der deler vores liv lige nu, 
Dem, der ikke er med os mere, 
Og dem, der skal komme til os; 

For dem med pels, med skæl, med ham og med fjer; 
For dem, der giver os deres uforbeholdne kærlighed; 
For dem, hvis tillid vi må fortjene med tålmodighed, snilde og godbidder; 
For dem, der bringer os selskab, trøst, fysisk kontakt og varme; 
For dem, der tvinger os til at gøre rent efter dem; 
For dem, der giver os glæde ved deres skønhed eller deres påfund; 
For dem, der får os til at grine eller undres; 
For dem, vi bekymrer os om eller bliver frustrerede over.

Giv dem, Gud, et godt helbred, lækker og nærende mad, og et trygt sted at sove, 
Selskab eller ophøjet ensomhed, som de selv foretrækker, 
Legetøj, kæletid, den rette temperatur, klatrestativer, 
Pleje, omsorg og opmærksomhed;

Giv dem dygtige og venlige dyrlæger og sygeplejersker, 
Forhandlere af smagfuldt foder, bløde kurve, tørt sand og duftende halm;

Giv dem engagerede ejere, der forstår både en hvalps og en gammel kats behov, 
En rottes, en slanges, en undulats og en hamsters, 
En kanins, en guldfisks eller en vandrende pinds;

Giv dem mennesker, som skaber tid i vores egne liv 
For at gå en tur med snoren i hånden, rense akvariet, 
Snitte grønsager eller tilbyde en udstrakt pegefinger, 

Og som engang vil turde overskride vores følelser, 
Og give slip på vores pelsede, skællede og fjerede venner, 
Så de kan få en rolig, værdig og smertefri afslutning på deres jordiske liv.

Og vi beder dig om, når også vores tid på jorden udløber, 
At vi må møde dem alle igen, 
I dit evige kærlighedsrige, 
Hvor der bjæffes, pippes, hvæsses, bobles og gryntes 
I al evighed.

Amen.

(LV)

 

Bøn om misbrug og dårlige vaner 

Kære Gud

Vi kommer til dig i vores afmagt. Afmagt over for misbrug. Misbrug af alkohol, stoffer, sex og mennesker. Misbrug vores tid med dårlige vaner. Misbrug af os selv.

Hjælp os til en erkendelse af, at vi har brug for hjælp fra dig. Hjælp os til at tage imod hjælp når den tilbydes os. Giv os villighed til at rydde op vi vores liv.
Hjælp os til at lave ændringer, der er vigtige for at komme ud af misbruget og ændre vores adfærd.

Vi beder for børnene og de unge, der går for lud og koldt vandt og svigtes fysisk og følelsesmæssigt af deres voksne. Vi beder om at der i deres liv må være ansvarlige voksne, der ser dem og hjælper dem.

Vi beder for 12 trins-fællesskaberne og andre selvhjælpsgrupper, hvor den ene misbruger hjælper den næste. Vi beder for fællesskaber for pårørende og de voksne børn, hvor din helbredende og helende kraft kan virke.

Du har skabt os med en længsel efter dig, lær os alle, at den tomme plads i  vi vore hjerter skal fyldes med kærlighed fra dig og kærlighed til dig. Kærlighed til os selv og til vores næste.

Når vi føler os isolerede lad os række ud til dig og være villige til at tage imod hjælp. Når vi er blevet hjulpet, lad os være hjælpen til den næste der er villig til at tage imod hjælp.

Gud, hjælp os til at give slip i falske forestillinger om os selv, hjælp os til at tilgive os selv og hinanden.

Gud, giv os Sindsro til at acceptere de ting vi ikke kan ændre
Fortiden, de andre mennesker …..

Mod til at ændre de ting, jeg kan 
Mig selv, min næste handling….

Og visdom til at se forskellen.

Amen 
(MA)